Poikkeusolot
Poikkeusolojen julistamistieto herätti ja herättää pelkoa kansalaisissa. Mitä tämä tarkoittaa minun kohdallani. Miten minun arkeni muuttuu?
Erityistä huolta tämä herättää monissa vammaisissa. Meidän perustuslaillisia oikeuksia on poljettu perusteetta pitkin pandemia-aikaa. Joudummeko jölleen perusteettomien toimien kohteeksi. Miten käy oikeudelleni liikkua tai saada palveluita?
Poikkeusolot itsessään ei pitäisi vaikuttaa elämäämme vielä ihmeemmin. Lakisääteiset palvelut pitää toimia. Vaan toimiiko? Vaativa lääkinnällinen kuntoutus on ainakin allasterapian osalta vaikeutunut tai loppunut monissa kunnissa uimahallien sulkujen takia. Osa on alkujaan käynyt yksityisissä altaissa ja osan allasterapia on siirretty kylpylöihin. Nyt kylpylätkin ollaan sulkemassa.
Kannattaa muistaa, että kyseessä on lakisääteinen palvelu. Tämän tulee toimia. Kunnilla ei ole oikeutta estää toiminnallaan lakisääteisen palvelun toteutumista. Uimahallit ovat koko ajan osittain auki. Siellä harjoittelee lapsiryhmät ja ammattiuimarit. Sinne on mahdollista järjestää kuntoutujille omat vuorot ja ne on järjestettävä. Kyseessä on vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen yksilöterapia. Tämän estämiseen tarvitaan jo melkoiset perusteet. Laitoin tuohon alle perusteet miksi kuntien halleissa on allasterapia mahdollistettava. Näillä perusteilla olen omassa kunnassa mahdollistanut allasterapian alkamisen ja saanut lupauksen ettei sitä olla estämässä jatkossakaan, jollei tautitilanne ajaudu siihen, että myös lakisääteisiä palveluita on ajettava alas. Mikäli lähdet ajamaan asiaa omassa kunnassasi niin kannattaa lähestyä kunnan pandemiaryhmän puheenjohtajaa (usein kunnanjohtaja) sekä alueellisen pandemiaohjausryhmän puheenjohtajaa tai sihteeriä. Voimia kaikille tässä ajassa.
Valtioneuvoston toimintasuunnitelman tammi-toukokuu 2021
Sivulla 32 korostetaaan nimenomaan toimien oikeasuhtaisuutta. Yksilöllinen vaativa lääkinnällinen kuntoutus, jossa on terapeutti asiakas pari ei sallita kunnan uimahallissa vaikka muut lakisääteiset palvelut toimivat edelleen. Kyseessä on näiden ihmisten toiminta- ja työkyky. " Alueellisia rajoitustoimenpiteitä ja suosituksia on tarkoitus kohdentaa ennakoivasti ja vaikuttavasti siihen, mikä alueellisen tilannekuvan, tartunnan lähteitä ja tartuntariskiä koskevan yleisen ja alueellisen asiantuntijatiedon on tehokkainta ja oikeasuhtaisinta. Merkittävästi toimintaa rajoittavat mutta rajatummat, täsmälliset ja tilapäiset toimenpiteet voivat olla perusteltuja nopeissa epidemian vaikeutumistilanteissa. Rajoituksia harkittaessa on tarkasteltava, että ne ovat linjassa alueelle annettujen muiden päätösten ja suositusten sekä testaamiseen, jäljittämiseen, eristämiseen ja hoitoon perustuvien toimenpiteiden kanssa ja että nämä tukevat toisiaan."
Sivun 35 yläosassa (tämä osio käsittelee leviämisvaiheen alueita) sanotaan " Kuntien ja kuntayhtyminen hallinnassa ja määräysvallassa olevien korkean tartuntariskin julkisten tilojen käyttö keskeytetään tilapäisesti kokonaan. Tilojen käytön keskeyttäminen ei saa rajoittaa ihmisten oikeutta lakisääteisiin palveluihin, oikeutta saada asiansa käsitellyksi toimivaltaisessa viranomaisessa tai estää virkamiestä suorittamasta virkatehtäviään. Myös toiminnanharjoittajia suositellaan harkitsemaan hallinnassaan ja määräysvallassaan olevien korkean tartuntariskin julkisten tilojen käytön keskeyttämistä tilapäisesti kokonaan."
Toimintasuunnitelma
covid-19-epidemian hillinnän hybridistrategian toteuttamiseen tammi-toukokuussa
2021 - Valto (valtioneuvosto.fi)
Tartuntatautilain 58§ ei anna kunnan toimielimelle toimivaltaa estää toimillaan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta. Ko pykälä lisäksi sanoo, että toimet on oltava välttämättömiä ja perusteltuja. Kelan yksilöllinen vaativa lääkinnällinen kuntoutus on helposti järjestettävissä terveysturvallisuus huomioiden.
"58 §
Laajaan tartunnanvaaraan liittyvät toimenpiteet
Kun laajaa tartunnan vaaraa aiheuttava yleisvaarallinen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäilty tartuntatauti on todettu tai sen esiintyminen on perustellusti odotettavissa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin voi päättää toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, oppilaitosten, päiväkotien, asuntojen ja vastaavien tilojen sulkemisesta sekä yleisten kokousten tai yleisötilaisuuksien kieltämisestä. Edellytyksenä on lisäksi, että toimenpide on välttämätön yleisvaarallisen tai yleisvaaralliseksi perustellusti epäillyn tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Aluehallintovirasto voi tehdä alueellaan vastaavat päätökset silloin, kun ne ovat tarpeen usean kunnan alueella.
Jos muu kuin 1 momentissa tarkoitettu tartuntatauti aiheuttaa laajaa tartunnan vaaraa, kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaava toimielin ja aluehallintovirasto voivat alueellaan päättää oppilaitosten ja päiväkotien sulkemisesta, jos se on välttämätöntä taudin leviämisen ehkäisemiseksi.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut päätökset tehdään enintään yhden kuukauden ajaksi. Toimenpiteet on heti lopetettava, kun tartunnan vaaraa ei enää ole."