VPL matkojen kilpailutus

31.03.2021

Vammaispalvelumatkat ja kilpailutus

Monesti luullaan, että vammaispalvelut on kilpailutettava näin ei toki ole. Mikäli kuitenkin kilpailutetaan ei kilpailutus saa kaventaa lain mukaisia oikeuksia. Eli kilpailutuksella ei saa tai voi kaventaa asiakkaan oikeuksia. Lisäksi on aina otettava huomioon, että asiakkaiden yksilölliset tarpeet on huomioitava.

Tällainen yksilöllinen tarve voi olla monenlainen. Tarve etuenkkiin. Saattoapu kotiin/ kotoa. Tietynlainen auto. Tarve saada kuljetukset ajallaan kiireisen aikataulun takia. Esim kaksi kokousta peräkkäin eri paikoissa. "Pikalähtö"-oikeus. Myös vammaisille voi elämässä tulla tarve päästä lähtemään ilman tunnin odotusta.

Pirkanmaalla kunnat ovat antaneet Tuomilogistiikalle melko vapaat kädet kilpailuttaa kuljetuksia. Alueen vammaisneuvostoille järjestetään kilpailutusten alla kuulemistilaisuuksia. Olen itsekkin ollut näissä mukana. Ajoittain tulee tunne ettemme tule kuulluksi. vastaukset ovat "selvitetään" ja "katsotaan mitä voidaan tehdä". Asiat eivät muutu vaan seuraavalla kerralla keskustelemme jälleen samoista asioista.

Näkövammaisten vaikeudesta tunnistaa oikea auto. Pyörätuolin käyttäjien niskatuen puutteesta. Tuolien kiinnityksen vaikeudesta. Autojen saatavuudesta. Tai ainakin niiden olemisesta ajoissa paikalla. Yhden asiakkaan kuljetusketjuista, kun tarve on päästä nopealla aikataululla siirtymään paikasta toiseen. Tällainen ei onnistu vaikka tilauksen tekisi useita päiviä etukäteen.

Yöaikainen kulkeminen on ihan oma trillerinsä. Tuomilogistiikan vastaus on, että pyrimme (huom. pyrimme) järjestämään kuljetuksen, jos tilauksen tekee jo päivällä. Vammaiselta viedään oikeus lähteä jatkoille, jollei sitä tarvetta ole tiennyt etukäteen. Toisaalta moni jättää ylipäätään lähtemättä, kun kyydin osalta vastaus on, että PYRIMME järjestämään kyydin kotiin. Kuljetusten ohjauskeskus sulkeutuu klo 21.45. Sen jälkeen puhelut ohjautuvat alihankkijalle. Huom. Puhelut ohjautuvat. Kyytiä ei voi tilata enää s-postilla tai tekstarilla. Puhelut ovat maksullisia ja kaikki eivät voi käyttää puhelua tilatakseen matkan.

"Opiskelu-ja työmatkat tulisi tilata Kuljetustenohjauskeskuksen aukiolo-aikana klo 8.00-16.00 välillä. Jäljellä olevien matkojen määrän voi kysyä kuljetustenohjauskeskuksesta tilauksen yhteydessä." Tämähän tarkoittaa, että vammainen henkilö ei voi käyttää hyväkseen työn puolesta olevaa liukuvaa työaikaa. Jos herääkin jo todella aikaisin ja haluaa mennä töihin jo klo 7 on tämä hankalaa jollei peräti mahdotonta. Missä tahansa vammaispalveluiden palveluissa pitää vammaisneuvosto tulla kuulluksi samoin kuin kaikessa muussakin mikä vaikuttaa vammaisten henkilöiden elämään. Kilpailutuksiin tulee laittaa reunaehdot, jotka tosiasiallisesti vastaa lain vaatimuksia. Vammaisille henkilöille ei ole laissa asetettu liikkumisrajoituksia kellon ajan tai päivän mukaan. Niinpä kuljetuksia kilpailuttaessa on ehtoihin laitettava vaatimus päivystysvelvollisuudesta eritoten esteettömien autojen osalta. Niitä on oltava saatavilla 24/7/365. Vain näin taataan vammaisten henkilöiden oikeus liikkua silloin, kun he haluavat. Tätä edellyttää myös YK:n vammaissopimus.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita